Nu kan små virksomheder få en standardaftale om IT-drift
Standardaftalen har været to år undervejs og gør det lettere at løse konflikter.
Nu kan IT-leverandører og mindre virksomheder bruge en standard-aftale om IT-drift, der gør det lettere at løse konflikter på området.
De tre foreninger repræsenterer henholdsvis IT-cheferne i virksomhederne, IT-leverandørerne og IT-advokaterne.
Der findes i dag standardaftaler for systemudvikling og systemindkøb i det offentlige, men ikke aftaler der dækker IT-drift for små og mellemstore private virksomheder. Den nye standardaftale offentliggøres torsdag ved et møde i København.
”Med en standardaftale for it-drift får it-leverandører og it-kunder et fælles udgangspunkt, der betyder, at der ikke skal bruges så lang tid på forhandlinger mellem kunder og leverandører. En yderligere fordel med en standardaftale for it-drift er at få etableret en markedsstandard, som it-leverandører og it-kunder kan læne sig op ad i stedet for at starte i hvert sit ringhjørne. I en it-driftsaftale er der mange temaer, der skal reguleres, og det er muligt at plukke og gradbøje de bestemmelser i aftalen, der er relevante,” siger Centerleder, professor dr.jur. Henrik Udsen, Center for informations- og innovationsret (CIIR), Københavns Universitet, der har bistået ved udformning af aftalen.
Lettere at bruge
Bestyrelsesmedlem Kim G. Hansen Danske IT-Advokater (DITA) som har været med i arbejdsgruppen for den nye it-driftsaftale, siger, at det er lykkedes at lave en aftale, der er ”neutral” i forhold til kunder og leverandører.
”Større kontrakter om it-drift løber nemt op i 200 sider. Det siger sig selv, at det er meget komplekst at bruge kontrakter af den størrelse som styringsredskab i den daglige it-drift. Derfor er den nye it-driftsaftale både i form og indhold en nyskabelse. Den er i sit udgangspunkt ”neutral”, og den er betydeligt kortere i omfang, og dermed også nemmere for virksomheder og it-organisationer at bruge som standardaftale for it-drift,” siger Kim G. Hansen.
Lettere at løse konflikter
Danske IT-Advokater gennemførte i foråret 2016 en undersøgelse om konflikter mellem it-leverandører og it-kunder. Hver fjerde kunde havde haft en konflikt med sin leverandør indenfor de seneste 12 måneder. Når man kigger på typen af konflikter er der lige mange tvister inden for it-drift og for it-udvikling.
Derfor er der et behov på markedet for en standard IT-driftsaftale, som sætter en række standarder for, hvad en it-driftsaftale som minimum skal regulere for at gøre skaderne ved konflikter mellem it-leverandører og it-kunder mindre.
”Jeg tror ikke, at den nye it-driftsaftale vil betyde, at vi fremover vil få færre konflikter mellem it-leverandører og it-kunder. Men dét, jeg håber, er, at parterne nemmere kan løse disse konflikter, fordi standardkontrakten i sit udgangspunkt er neutral og har fungeret som et fælles udgangspunkt for kunde og leverandør- Derfpr kan det blive nemmere at få enderne til at mødes i en vanskelig situation,” siger Kim G. Hansen.
Når standardaftalen er offentliggjort vil den være gratis at bruge for leverandører og kunder.