23948sdkhjf

Nu kan små virksomheder få en standardaftale om IT-drift

Standardaftalen har været to år undervejs og gør det lettere at løse konflikter.
Mindre virksomheder får nu mulighed for at bruge en standardkontrakt, når de indgår aftaler med deres IT-leverandører om driften af IT-systemer. Standardaftalen er udformet i et samarbejde mellem DANSK IT, IT Brancheforeningen (ITB) og Danske IT-Advokater (DITA).

De tre foreninger repræsenterer henholdsvis IT-cheferne i virksomhederne, IT-leverandørerne og IT-advokaterne.

Der findes i dag standardaftaler for systemudvikling og systemindkøb i det offentlige, men ikke aftaler der dækker IT-drift for små og mellemstore private virksomheder. Den nye standardaftale offentliggøres torsdag ved et møde i København.

”Med en standardaftale for it-drift får it-leverandører og it-kunder et fælles udgangspunkt, der betyder, at der ikke skal bruges så lang tid på forhandlinger mellem kunder og leverandører. En yderligere fordel med en standardaftale for it-drift er at få etableret en markedsstandard, som it-leverandører og it-kunder kan læne sig op ad i stedet for at starte i hvert sit ringhjørne. I en it-driftsaftale er der mange temaer, der skal reguleres, og det er muligt at plukke og gradbøje de bestemmelser i aftalen, der er relevante,” siger Centerleder, professor dr.jur. Henrik Udsen, Center for informations- og innovationsret (CIIR), Københavns Universitet, der har bistået ved udformning af aftalen.

Lettere at bruge
Bestyrelsesmedlem Kim G. Hansen Danske IT-Advokater (DITA) som har været med i arbejdsgruppen for den nye it-driftsaftale, siger, at det er lykkedes at lave en aftale, der er ”neutral” i forhold til kunder og leverandører.

”Større kontrakter om it-drift løber nemt op i 200 sider. Det siger sig selv, at det er meget komplekst at bruge kontrakter af den størrelse som styringsredskab i den daglige it-drift. Derfor er den nye it-driftsaftale både i form og indhold en nyskabelse. Den er i sit udgangspunkt ”neutral”, og den er betydeligt kortere i omfang, og dermed også nemmere for virksomheder og it-organisationer at bruge som standardaftale for it-drift,” siger Kim G. Hansen.

Lettere at løse konflikter
Danske IT-Advokater gennemførte i foråret 2016 en undersøgelse om konflikter mellem it-leverandører og it-kunder. Hver fjerde kunde havde haft en konflikt med sin leverandør indenfor de seneste 12 måneder. Når man kigger på typen af konflikter er der lige mange tvister inden for it-drift og for it-udvikling.

Derfor er der et behov på markedet for en standard IT-driftsaftale, som sætter en række standarder for, hvad en it-driftsaftale som minimum skal regulere for at gøre skaderne ved konflikter mellem it-leverandører og it-kunder mindre.

”Jeg tror ikke, at den nye it-driftsaftale vil betyde, at vi fremover vil få færre konflikter mellem it-leverandører og it-kunder. Men dét, jeg håber, er, at parterne nemmere kan løse disse konflikter, fordi standardkontrakten i sit udgangspunkt er neutral og har fungeret som et fælles udgangspunkt for kunde og leverandør- Derfpr kan det blive nemmere at få enderne til at mødes i en vanskelig situation,” siger Kim G. Hansen.

Når standardaftalen er offentliggjort vil den være gratis at bruge for leverandører og kunder.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141